10 otázek, na které si musíte odpovědět, pokud se vám v hlavě rodí nový produkt nebo služba

Začínáte-li přemýšlet o novém produktu nebo službě, musíte dobře zvážit celou řadu věcí: jak moc jsou jedinečné, kolik vás bude jejich uvedení na trh stát, jaký je jejich prodejní potenciál a samozřejmě kdo budou vaši zákazníci. Právě analýza budoucího trhu, na kterém budete svůj produkt nebo službu propagovat a prodávat, je totiž klíčová, ať už vám v hlavě hlodá nová příchuť lízátka, nebo si brousíte zuby na digitální banku. 

Mnoho lidí otázku budoucího trhu podceňuje, proto jsme se v Blok37 rozhodli podat vám při průzkumu a vyhodnocování potenciálního trhu pro váš produkt nebo službu pomocnou ruku. Připravili jsme sérii 10 otázek, které vám pomůžou zamyslet se a vyhodnotit váš nápad v kontextu budoucího tržního potenciálu. 

Správně odhadnout budoucí potenciál je klíčové a my v Blok37 vás tímto procesem rádi provedeme a budete-li mít zájem, společně s vámi jej také vyhodnotíme a navrhneme další kroky.

Celý proces není časově vůbec náročný a zvládnete ho při popíjení dobrého čaje nebo vína. Důležité ale je, abyste se plně soustředili jen a pouze na otázky. Přemýšlejte a každou z nich obodujte na škále od 0 do 10, kde 0 znamená absolutně neatraktivní, 10 je naopak naprosto neodolatelný. Budete-li váhat a nebudete se moci rozhodnout, zda zvolit nižší nebo vyšší číslo, přikloňte se k tomu nižšímu.  

Připravení? Vezměte si papír a tužku a začnete zaznamenávat své odpovědi. Žádný časový limit není, vše je jen na vás. 

Naléhavost

Zkuste se zamyslet nad naléhavostí nebo lépe řečeno potřebou. Jak moc jsou váš produkt nebo služba potřeba? Jak moc po nich trh „touží“? 

Pro lepší ilustraci ať poslouží příklad. Půjčení DVD se starou klasikou bude určitě méně naléhavou potřebou než účast na premiérovém promítání žhavé filmové novinky (které je jedinečnou událostí).

Velikost trhu

Odhadnout potenciál trhu není vždy jednoduché. Při této otázce může nastat velké zkreslení, a proto doporučujeme držet se při zemi. Zkuste realisticky odhadnout, kolik lidí se aktivně poohlíží po koupi produktu nebo služby, jako jsou ty vaše.

Zároveň se podívejte, jestli existuje podobný produkt nebo služba. Jak velký má podíl na trhu. S jak velkou konkurencí budete na své cestě muset zápasit. Můžete zkusit Google Analytics anebo se ptát ve svém okolí.

U kurzu pletení proutěných košíku asi nebude těžké odhadnout budoucí velikost poptávky, určitě neosloví každého. Naopak léky na rakovinu nebo stárnutí mají téměř neomezený trh a nekonečnou poptávku. Ale co se záměry, které se umístí někde uprostřed? Ty je potřeba zkoumat velice pečlivě.

Cenotvorba

Každé podnikání se provádí za účelem vytváření zisku, praví jedna ze starých pouček managementu. Nový produkt nebo služba nejsou životaschopné, když za nějakou dobu nedokáží vyprodukovat zisk. Zkuste se zamyslet nad tím, jaká je ta nejvyšší cena, kterou bude za váš produkt nebo službu kupující ochoten zaplatit. Pak promyslete, jak je dobře zaobalit a využít marketing tak, aby mohla být tato cena co nejvyšší.

Pamatujte, že celý meloun prodáte zákazníkovi za 50 korun, melounový salát za 100, ale exotický melounový koktejl se špetkou havajské soli můžete osladit cenovkou 150 korun.

Náklady na získání zákazníků

Každý, kdo někdy nějaký produkt nebo službu vytvořil a snažil se je dostat do světa, ví, že jedním z nejtěžších úkolů je získat zákazníky. Na způsob získání platících zákazníků se vás bude ptát každý investor. Je to alfa a omega. Zkuste pořádně podumat nad tím, jak snadné či obtížné bude získat nového zákazníka. Kolik bude člověk, který si váš produkt nebo službu koupí, stát?  Přemýšlejte přitom jak v kontextu finančním, tak i v kontextu úsilí vynaloženého na jeho získání.

Tak například restaurace na letišti, kde je jejich počet limitovaný, nebude mít problém získat platící zákazníky: cestující mají hlad a možností, z čeho vybírat, příliš mnoho nemají. O to těžší to mají restaurace ve městech, kde je až neuvěřitelně pestrá nabídka, která v mnohých případech i parazituje na konkurenci. Náklady na získání zákazníků jsou v těchto dvou případech neporovnatelné. 

Náklady na dodání

Ať už to bude produkt fyzický, nebo čistě softwarový, musíte vždy dobře promyslet, kolik vás bude stát vytvoření a doručení nabízené hodnoty, opět z hlediska peněz a úsilí. Čím větší komplexita, tím budou náklady i úsilí vyšší. I proto se v (softwarovém) světě osvědčily pilotování a beta verze, které mohou u nového produktu či služby minimalizovat úsilí a finanční zatížení investora. 

Začít prodávat borůvky u silnice v sezóně nevyžaduje téměř žádné finanční vstupy a jen malé úsilí. Naopak vývoj komplexního softwarového produktu může stát hodně nejen vaši peněženku, ale i vaše psychické zdraví. 

Jedinečnost nabídky

Jedinečnost, unikátnost, to jsou slova, která se často skloňují a téměř každý produkt se snaží tímto způsobem vystupovat. Mnohdy je to jen marketing, vytvořit jedinečný produkt totiž není vůbec jednoduchá věc. Proto když bude přemýšlet nad tím, jak jedinečná je vaše nabídka ve srovnání s ostatními, buďte spíše pesimisté. Druhá strana mince související s jedinečností je to, jak je nebo bude pro konkurenci snadné vaši myšlenku/produkt okopírovat. 

Bufet s polévkou Pho byl skvělý nápad, jak dlouho ale vietnamským bistrům trvalo jej zopakovat? Na druhé straně podnikání postavené na unikátním duševním vlastnictví se kopíruje extrémně špatně. 

Rychlost uvedení na trh

Tato otázka souvisí tak trochu s náklady na dodání produktu či služby na trh a je potřeba ji do přemýšlení o rychlosti uvedení na trh zahrnout. Jak rychle si myslíte, že zvládnete svůj produkt nebo službu vytvořit? Co jste pro to už udělali? Rychlost je klíčová hlavně u sezonních věcí a u produktů, kde je naléhavost tady a teď. Myšlenka na aplikaci, která umožní vašim sousedům zarezervovat si službu sekání trávy je asi super, ale uvést ji v zimě, kdy trávníky leží pod sněhem, není zrovna to nejlepší načasování. Naopak spuštění stejné aplikace na jaře, v době, kdy tráva začíná růst jako o život, může být doslova terno. 

Výše počáteční investice

V jedné z předchozích otázek jsem se bavili o nákladech na dodání, tady se podíváme i na distribuci a ostatní náklady. Protože tím, že produkt vytvoříte, to nekončí. Budete muset investovat i do okolí, otázka je, kolik. Nehmotné produkty a služby vyžadují obvykle nižší náklady než produkty fyzické, kde musíte zabezpečit prodejnu, sklady a další věci související s distribucí. Dobře si proto spočítejte a promyslete, kolik budete muset investovat, než budete připraveni prodávat. 

Abyste mohli začít provozovat úklidovou službu, stačí nakoupit pár levných produktů a sehnat několik žen, které si chtějí přivydělat. Ale pro těžbu zlata musíte za miliony získat vhodný pozemek a drahé stroje. Diametrální rozdíl.

Potenciál upsellingu

Předposlední otázka vás bude nutit zamyslet se nad budoucím ekosystémem vašich produktů. Existují další služby nebo produkty, které byste mohli představit zákazníkům, jež u vás nakoupili?

Tento princip je dobře viditelný třeba u bank, kam si přijdete založit běžný účet, aby vám měla kam chodit výplata, a když narazíte na dobrého prodejce, budete z banky odcházet ještě s platební, nebo dokonce kreditní kartou a pojištěním proti jejich zneužití. Místo jednoho produktu vám prodají hned tři. Podobný příklad je možné vysledovat v maloobchodě, kde pořídíte žiletky na holení, ke kterým ale pravděpodobně budete potřebovat i holicí krém.

Prodej bez nákladů

Poslední bod je snem všech. Jakmile vytvoříte službu nebo produkt, jak moc dodatečné práce nebo úsilí budete muset investovat, abyste pokračovali v dalším prodeji?

Dobrým příkladem je konzultační byznys, v němž budete muset pořád pracovat, abyste dostávali zaplaceno, knihu na téma konzultací pak stačí napsat jednou a prodávat ji dál a dál.

A to je vše. Teď si dobře spočítejte body, které jste jednotlivým otázkám přiřadili.

Máte? 

  • Pokud je vaše skóre nižší než 50, zkuste se posunout k jiné myšlence, protože jsou určitě lepší věci, do kterých můžete investovat svoji energii a zdroje. 
  • Pokud je skóre nad 75, narazili jste na velmi slibnou ideu – plnou parou vpřed! 
  • Cokoli mezi 50 a 75 body má potenciál vydělat dost na zaplacení účtů, ale doživotní rentu vám to pravděpodobně nepřinese. 

Už za 3 týdny můžete mít v ruce funkční prototyp!

Pomocí našich ověřených postupů se s maximální efektivitou dopracujeme k produktu, který bude naplňovat vaše cíle. Od nápadu k funkčnímu prototypu produktu nevede přímá cesta.